Ok, jag ska förklara lite hur jag tänker. Jag ser det som två delar i spelet, en som räknar ut sannolikheten (och här verkar vi vara överens om vad det är). tex det är 1 på 3 att skottet sitter eller det är 1 på 1024 att möta bissy i första omgången av cupen.
Del två ser jag som något jag skulle kalla en slumpgenerator, som skapar ett numer tex mellan 1 och 100 eller 1 och 1024. Det är här vi stöter på patrull, för jag skulle vilja kalla resultatet slumpmässigt, men eftersom serien är begränsad finns det ju givetvis en sannolikhet vilket får mig att fundera på om det överhuvud taget kan finnas slump? Jag menar alternativa utfall är ju alltid begränsade och således med all data på hand borde man alltid kunna få fram sanolikheten? Men det är väl här jag slår knut på mig själv för nu börjar jag ju använda begreppen i samma samanhang igen. Utfall är ju ett bra ord (och kan användas vare sig det är slump eller sannolikhet gissar jag?) men beskriver inte riktigt det jag vill säga.
Det är sannolikheten du försöker få på din sida ja, men det är slumpen eller vad man nu vill kalla det som avgör.
Det är del ett ovan du försöker få på din sida ja, men det är utfallet av del 2 ovan som avgör.