Det började ju med att jag pratade om PGs i de riktigt bra lagen. Dit räknar jag inte ditt, även om du har ett mycket starkare lag än mitt. En Passing på 13-14 räknar jag inte heller som högt. Å med utgång från MAnnens +2 på passing så skulle en Passing med 14 innebära högst 12 i övriga egenskaper. 12 i övriga egenskaper skulle jag tycka var för lågt för att vara en starter i SBBL. MEn det kanske inte är det!?!
Å en Passing på 16 med övriga egenskaper i nivå 13-14 menar jag att jag inte sett så många på transfern. Därmed inte sagt att det är dåligt, utan bara ett konstaterande från min sida att de lag som kanske skulle kunna tänkas ha en PG med 16 å uppåt i passning å samtidigt ha högt på övriga outsideförmågor, sällan har det. Utan det jag har sett är att de flesta stannar på 13-14 i PA men har t ex JS på 16+ OD på 16+ osv..
Sammanfattning av mitt iaktagande (inte min åsikt av vad som är bäst): De som har råd med monster verkar välja en annan skill-fördelning än den som Mannen planerade.
Så när du (Jacob) sa att dina PGs har PAssing som bästa förmåga så menade jag att det inte är nån skillnad mot det jag försökte säga (dvs få PGs med riktigt hög passing). Dina PG är för dåliga för att ha riktigt hög Passing utan att ha lför låg OD eller JS. Å jag lämande även öppet för alternativet att PAssing är högst men övriga förmågor är bara nått snäpp sämre å kallade de för "Jämndåliga" med en lite smiley för att markera att det var lite skämtsamt. Bättre hade såklart varit att kalla dem för jämnbra.
Så om Mannen nu planerar att fokusera på att träna fram några PGs i ett par säsonger antog jag bara att han har som mål att skaffa bättre spelare än dina nuvarande.
Något som är min åsikt, men såklart beror på vad man har för motståndare i ligan, är att 9 borde vara på tok för dåligt i OD i SBBL. Även om det fungerar bra för många av mina motståndare eftersom JS å JR ofta är det som vinner matcher, så skulle jag inte ens i Div II vilja spela med en guard med 9 i OD.
Men jag spelar i Div II å gör det inte ens särskilt bra :-)