BuzzerBeater Forums

BB Sverige > U21 säsong 11

U21 säsong 11

Set priority
Show messages by
This Post:
00
125155.22 in reply to 125155.21
Date: 2/23/2010 4:00:19 PM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
207207
Nej farmarlag låter rätt trist.. (även om jag inte direkt har stenkoll på vad det innebär)
För att konkurrera högt upp kanske det också krävs att de potentiella spelarna tränas av lite bättre tränare än vad som är standard. Har sett lite olika siffror hur mycket det ger i skillnad mellan tex nivå 5, 6 och 7. Allt från hygglig skillnad till knappt någon alls. Är själv i valet och kvalet huruvida det är värt att satsa på en bra tränare men de flesta verkar ändå vara av åsikten att det inte är värt pengarna.

..Men förmodligen är det största problemet att talangerna verkar "fastna" i mindre aktiva klubbar.

This Post:
00
125155.23 in reply to 125155.20
Date: 2/24/2010 5:51:31 AM
Pipa Warriors
SBBL
Overall Posts Rated:
8686
Second Team:
Pipa Organics
Hade inte tid att kommentera igår. Men väldigt fint skrivet, utförligt och detaljerat.

vad jag egentligen var ute efter var varför det skiljer på Sverige och andra mer framgångsrika nationer. För de lär ju ha samma problem som ni belyser att draftees hamnar i lag som är oengagerade/inaktiva. Vad gör de som vi inte gör? Handlar allt om att man som U21 kapten verkligen måste gå igenom ett par hundra draftade spelare varje säsong och skriva tonvis med meddelanden för att få loss de som verkar vara de största talangerna till iaf lag som vet hur de skall tränas, och iaf har en 5+ tränare och tränar max 2 positioner?

Tycker det är charmigt utan en farmarkultur med, och med bättre utbildade tränare så tror jag inte det behövs heller. Men en lång väg att vandra.

This Post:
00
125155.24 in reply to 125155.23
Date: 2/24/2010 7:41:14 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Största problemet är trots allt antalet användare. Antalet börjar verkligen öka nu med 533 användare i svenska BB men går man tillbaks 3 säsonger vilket är det material nuvarande U21 huvudsakligen baseras på så var det inte ens hälften av detta om jag minns rätt. Nu börjar antalet managers i BB Sverige närma sig många fler länder än tidigare och borde också göra landslagen mer konkurrensdugliga. Varken Belgien eller Tjeckien som U21 torskade mot har märkbart många fler användare just nu så kanske kan vi hämta igen en del av försprånget de fått senaste åren.

När det gäller Tjeckien som vi torska mot senast verkar de ta sina landslag långt mer allvarligt än jag och Sidi gör. Deras managers jobbar hårt med TIE deals och deras seniorcoach har dessutom ett av topplagen i BB så jag gissar att de ligger på sina användare för att träna rätt. Det är inget jag någonsin kommer att göra. Detta är ett spel för mig och inte ett verktyg för att tjata på andra användare. Så seriöst kan jag inte ta det i alla fall. Men jag skulle inte ha något emot att ha bollplank där man i detalj kan ge rekommendationer till de som är intresserade om vad vi tror är fördelaktigt för deras spelare.

En sak som jag däremot tror vore trevligt är att man mailar ut information om BB till nya användare. Detta gör man i Sokker som är konkurrerande fotbollmanager spel. Vet inte om det just har någon effekt men låter i alla fall trevligt. Vet inte om vår GM kan lista nya lag varje vecka så att någon kan skicka ett standardmässigt BB-mail till dessa. Vet att andra spel har mentorer med varierad framgång också. Men bara skicka iväg ett BB-mail och uppmuntra nya användare att posta frågor i forumet tror jag skulle vara uppskattat. Jag uppfattar det inte som att nybörjare blir otrevligt bemött i Sverigeforumet men har hört att det funnits såna tendenser tidigare.

Tycker att det inte vore fel om vi hade ett mer aktivt forum än det är just nu. För detta krävs det fler nybörjarfrågor

From: Jokehim
This Post:
00
125155.25 in reply to 125155.1
Date: 3/7/2010 6:35:16 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Idiotiskt system att hitta vänskapsmatcher till U21 men ska ändå lyckas hitta en under en vecka. När jag utmanat ett lag så ser inte det laget att jag utmanat och om man ber om en match så gäller det att ha tur att både få någon som utmanar och att man hinner se utmaningen. Om man är utmanad som U21 coach så ser man inte det om man inte går in på U21 sidan vilket man förstås inte per automatik gör varje gång man loggar in.

Ska inte upprepa detta utan får sätta igång och utmana alla lag direkt på onsdag när man kan. Vill ju ge nya spelare chansen till spel och rutin och dessutom belöna deras lag med merchandise som tack för att du tränat upp U21 spelare.

This Post:
00
125155.26 in reply to 125155.25
Date: 3/13/2010 7:30:02 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Då var laget för säsongens sista vänskapsmatcher uttaget. 3 spelare hade åldern inne även för att vara aktuell kommande säsong och blev kvar i truppen. I övrigt är det 15 nya ansikten med bl.a. två från Fatttys.

Antagligen kommer det lag som spelar på måndag ge en bra ledning inför vilket lag som kommer spela kommande säsong men det kan hända att det finns några spelare som utvecklats väldigt bra som jag inte har tagit med i denna truppen.

From: sku88an

This Post:
00
125155.27 in reply to 125155.26
Date: 3/13/2010 8:49:04 AM
Overall Posts Rated:
2929
Min spelare kommer inte tränas nästa säsong, bara så att du vet (Nordling). Han har säkerligen nått sitt pot-tak.

This Post:
00
125155.28 in reply to 125155.27
Date: 3/13/2010 9:51:28 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Oki. Just nu är han i mitt tycke klart starkaste inside spelaren så kommer vara med i merparten av matcherna nästa säsong trots allt. Vi har ingen märklig trupp till nästa säsong heller men får hoppas på en bra lottning så kanske det trots allt går att klara sig vidare från VM-kvalet.

From: Mannen

This Post:
00
125155.29 in reply to 125155.28
Date: 3/15/2010 8:54:37 AM
Overall Posts Rated:
7575
Vi har en hel del spelare med sugig potential i truppen, 6th man tex. Det är inget vidare betyg på truppen, kan inte förstå att det inte finns någon bättre spelare.

/Mannen

This Post:
00
125155.30 in reply to 125155.29
Date: 3/15/2010 9:58:05 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Måste erkänna att jag enbart gått efter skills i början på denna säsongen när jag tog ut truppen. Kollade aldrig på potentialen. Han med 6th man potential kommer inte spela några vänskapsmatcher för han har logiskt nog inte utvecklats alls denna säsongen. Han var precis på gränsen till en plats baserat på skills i början av säsongen. Det är på grundval av dessa jag tagit ut truppen.

Finns utöver detta två starters i truppen och tyvärr är dessa spelare dessvärre väl så bra som alternativen just nu. Bägge två är utfyllnadsspelare ikväll men antagligen blir det deras enda U21 match då de ju redan nu har svårt ta en plats.

Övriga spelare har minst star potential och under min tid har dessa spelare om bra tränade alltid varit tillräckligt bra för att ta en plats som starter åtminstone i början av säsongen. De får ju trots allt en lön på åtminstone runt 30k innan de når sin potential och det är sällan man har så bra spelare åtminstone i början av säsongen. Denna säsongen hade vi endast en spelare som var klart över 30k i lön och har varit liknande tidigare säsonger.

Känns inte som att man ska köra med spelare i U21 enbart för att ge spelarna mer rutin innan seniorlandslaget utan satsa på att nå så bra resultat som möjligt i U21.

Kan glädja dig med att din spelare startar i kvällens match och att din 19-åring är väldigt nära U21 och möjligt han kommer med i nästa trupp om jag får fortsatt förtroende för detta är sista truppen innan nästa säsong startar så de som inte duger kommer jag inte kicka ut utan de får vara med och umgås en stund till med de största talangerna.

From: Mannen

This Post:
00
125155.31 in reply to 125155.30
Date: 3/15/2010 12:23:39 PM
Overall Posts Rated:
7575
Jo jag förstår hur det ligger till, tycker bara att det är lite dåligt betyg på vår ungdomsverksamhet om man nu får kalla det så. Jag har bara erfarenhet av en capad spelare och det är Lasse Josefsson som nådde sitt cap i mitten av förra säsongen ungefär med en lön på ca 13k med potentialen starter.

/Mannen

This Post:
00
125155.32 in reply to 125155.31
Date: 3/15/2010 1:46:29 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Låter tidigt att han cappa redan vid 13k. Min starter är tränad till 16k då jag fick intrycket att han nått sitt max men fortfarande osäker på om jag tolka allt korrekt. Hade en 6th man potential som jag tror cappade redan vid 10k så han med 6th man potential i U21 lär inte bli mycket bättre än han är nu.

Advertisement