BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Träningsguilde för U21?

Träningsguilde för U21?

Set priority
Show messages by
This Post:
00
88207.2 in reply to 88207.1
Date: 5/4/2009 7:45:19 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Tycker det är en bra frågeställningen. För U21's bästa så är mina tankar att helst ha offensivt och defensivt starka spelare i vardera positionen så att man kan få en extra stark offensiv där motståndarna är svaga och även ha möjlighet att ha starkt försvar där motståndarnas anfall är starkt.

Ungefär såhär tänker jag:
PG off: Helst lite starkare skytte än "normal" PG ska dock fortfarande inte ta skotten. Viktigast dock handling och passing för att skapa lägen åt andra.
PG def: Naturligtvis outside defense extra viktigt men även handling.

SG off: Jump shot och jump range väldigt viktigt men även handling behöver vara bra och driving och passing inte oviktiga.
SG def: Inte främst defensiv spelare men outside defense är viktigt. Låg nivå och det känns jobbigt mot starkt outside lag.

SF off: Samma som SG men värdefullt även med inside shot och driving kommer mer till nytta då man är närmare korgen.
SF def: både inside och outside är viktigt, extra viktigt vilket försvar man använder sig av.

PF off: Inside shot viktigaste men jump shot lite viktigare än annars. Driving och handling ska inte glömmas bort.
PF def: Inside def och rebound väldigt värdefullt men shot blocking inte oviktigt och lär bli viktigare för varje uppdaterad version av matchmotorn.

C off: Liknande PF men handling lite viktigare då det är snabbare avslut.
C def: Liknande PF men rebounds ännu viktigare.

Detta är hur jag värderar rollerna baserat på motstånd. Sen sätter jag personligen stort värde i att inte ha åtminstone hyggliga värden i de som inte är de absolut viktigaste egenskaperna.

This Post:
00
88207.3 in reply to 88207.2
Date: 5/4/2009 11:11:50 AM
Overall Posts Rated:
2727
Väldigt bra! :D

Har du koll på de svenska talangerna utomlands?

This Post:
00
88207.4 in reply to 88207.1
Date: 5/4/2009 11:14:17 AM
Overall Posts Rated:
8080
Jag gillar en del av vad förbundet åstadkommit, men samtidigt så har det blivit lite av en "intern klubb" vilket jag tycker är olyckligt. I grunden tycker jag att mycket mer av det som diskuteras i förbundstråden skulle diskuteras i sverigeforumet istället. Då begränsar man sig inte till supportar och har dessuom lättare att lopcka till sig nya personer.

This Post:
00
88207.5 in reply to 88207.4
Date: 5/4/2009 11:30:09 AM
Overall Posts Rated:
2727
Är det inte bara att flytta ut någon allmänn diskusion angående U21/LL i det allmänna forumet? :)

This Post:
00
88207.6 in reply to 88207.5
Date: 5/4/2009 11:48:46 AM
Overall Posts Rated:
8080
Om du pratar om HT-forumet så är jag inte med i det längre (tror jag).

Men rent generellt är det precis min poäng: Allt som inte måste hållas hemligt skall diskuteras i Sverigekonfen och inte i ett stängt forum. För tillfället finns iprincip ingen LL-diskussion i BB som inte kan föras öppet som jag ser det.

From: sku88an
This Post:
00
88207.7 in reply to 88207.5
Date: 5/4/2009 11:53:58 AM
Overall Posts Rated:
2929
Kan ju säga så att startar ni ett förbund liknande det som finns i HT så försvinner mitt intresse direkt. Jag har argumenterat emot deras förbund sen starten o är fortfarande inte medlem där... trots att jag är supporter o har plats. Att göra ngt allmänt till ngt privat är ett perfekt sätt för att döda intresset för den stora massan.

Jag är tveksam till att folk kommer offra sina lag på samma sätt här i BB som i HT, därför räcker nog de riktlinjer du drog upp. Ser bra ut fö, även om jag tycker att returtagning är grymt viktigt även hos en "off C" och att en SF nog bör vara en SG alt PF beroende på den taktik man väljer. Sällan som normal taktik är den bästa. (Enda skillnaden är väl att en sådan PF kan behöva out def o en PG kan behöva ins def)

This Post:
00
88207.8 in reply to 88207.7
Date: 5/4/2009 12:13:40 PM
Overall Posts Rated:
8080
Jag håller helt med dig!

This Post:
00
88207.9 in reply to 88207.8
Date: 5/4/2009 12:59:05 PM
Overall Posts Rated:
2727
Man kanske borde starta en officiell U21/LL-tråd? Alternativt en för varje landslag? Där man kan få reda på hur tankarna går och hur man ska träna sina talanger? Och vad mer som kan röra landslagen?

Kanske kan landslagen bli väldigt "folkliga"? :)

This Post:
00
88207.10 in reply to 88207.9
Date: 5/4/2009 2:58:59 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Till och börja med kan jag kommentera förbund. Det förbundet skapades av Skåning (förre U21 coachen) och användes främst av han även om det till liten utsträckning även användes av Pajjan som hade seniorerna. Sen Skåning blev bannad har det förbundet inte haft ett inlägg och jag tänker inte återuppliva det. All information kring U21 har jag gett i de trådar jag försökt hålla liv i här. Har gett information före matcherna men har avstått från att ange exakt taktikval. Jag ger gärna ännu mer detaljerad information för att hålla diskussionen i liv men har varit lite intresse från andra coacher.

From: Jokehim
This Post:
00
88207.11 in reply to 88207.10
Date: 5/4/2009 3:05:48 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Jag har så nära full koll man kan begära på spelare i utländska klubbar. Har scoutat alla befintliga svenska klubbar och även merparten av de klubbar som funnits senaste säsongerna. Genom att kolla på deras befintliga spelare och de spelare de sålt har jag kartlagt alla spelare.

Jag har endast haft dialog med en annan tränare då jag själv kontaktat tränaren då jag tyckte att hans spelare matchades för flitigt vilket ledde till dålig form. Däremot har några managers kontaktat mig, både med spelare i U21 och med spelare de hoppas ska bli aktuella, via BB-mail och då har jag alltid gett så goda råd som möjligt. Men har varit svårt ge riktigt bra råd då jag helt enkelt inte känner mig övertygad om exakt vad som är bästa profilen på spelare.

Men jag tycker all diskussion kring hur spelarna ska formas är mycket intressant och det uppskattas.

This Post:
00
88207.12 in reply to 88207.10
Date: 5/4/2009 3:05:51 PM
Overall Posts Rated:
2727
Vi andra får försöka komma igång, tyvärr är inte jag någon stor taktiker (kollar reglerna vad som stärker vad och tar det sen) men jag kan försöka få igång forumet eller matchtrådarna.

Taktik får du snacka med Sidi eller ches :)

Advertisement