Annonseringen dere har gjort allerede på norske talenter er helt glimrende og det er flott om det fortsetter:-)
Mitt argument var fortrinnsvis rettet mot konkurransen internasjonalt, innad i divisjonen er det ikke nødvendigvis noen krise å gå for et talent som ikke er på øverste hylle.
Men for en del år fremover er jeg sikker på at vi vil se at toppklubbene fra store nasjoner vil dra god fordel av denne ordningen.
Dersom det er slik at BB har til hensikt å øke toppklubbenes inntekter i takt med spillerenes lønninger vil denne fordelen øke enda mer.
Slik det er i dag er det et tak på vel 450.000-550.00 man tåler av utgifter før man går i minus.
Når man har mange nok norske spillere med solide lønninger vil vi kunne befolke stallen med disse og dermed kunne utjevne i alle fall mesteparten av forskjellen. Dersom dette taket økes, og det ser slik ut, så vil det nødvendigvis ta lengre tid før vi har mange nok norske spillere gode nok til å fylle et slikt tak og følgelig lengre tid hvor store nasjoner kan dra fordel.
Jeg har i alle fall ennå ikke sett en norsk spiller på markedet som var aktuell for laget mitt.
Hva gjelder potensiale så er det et godt spørsmål. Jeg er sannelig ikke sikker på om man klarer å dra ut det fulle potensiale av eksempelvis hall of famer med to posisjonstrening. Og det er ikke mange klubber i norge som trener kun en posisjon.
Vi vet jo fra topplisten på det internasjonale forumet at det finnes en del managere internasjonalt som gjør nettopp det, for det er sannelig ikke snakk om at man klarer å trene opp en spiller til 250.000 i lønn så fort som man kan se eksempler på der, på noen annen måte.
Jeg ville ikke selv trent kun en posisjon, ikke så lenge markedet er slik det i dag. Det er mulig dette blir en valid mulighet i fremtiden når man nærmer seg lønnstaket eller har kommet dit, eller at noe annet har endret seg i mellomtiden. Men i øyeblikket kan jeg ikke se noen gode grunner for å gjøre det annet enn gleden ved å skape en fantastisk spiller eller å utvikle en kanonspiller for landslaget sitt.
Hva gjelder nivået på treneren så har jeg tilsvarende vanskeligheter med å se poenget med en trener over nivå 5.
Igjen så er det mulig det kan vise seg nyttig å ha nivå 6 eller 7 senere men akkurat nå kan jeg ikke skjønne at det skal lønne seg slik prisnivået på spillere er.
Jeg ser dog poenget ditt, det kan absolutt lønne seg for en BLNO klubb å fire litt på kravene og dermed ligge godt an til fremtidig suksess i BLNO.
Ikke minst så ville det være gunstig for landslaget.
Men toppen internasjonalt blir det vanskelig for oss å nå. (ikke at det ikke var vanskelig nok fra før av)