Nei, jeg har før vært på utkikk etter PF/C og søkt gjennom draften i BLNO, alle førstedivisjoner og alle andre divisjoner. Sendte mail til samtlige som var aktuelle og fikk en grand total av et svar, hvilket var et nei.
Søkte i går etter PG/Sg/Sf, rakk å komme meg gjennom hele første og et par av andre divisjonsgruppene. Fant tre som utmerket seg spesielt og sendte mail på dem, har så langt fått to svar og begge nei. (hvilket forsåvidt er forståelig, selv om de nok kunne tjent betydelig mer penger enn de egentlig tror og kunne dermed forsterket laget sitt i betydelig grad.)
Jeg finner situasjonen irriterende, og har klaget min nød på andre fora, uten helt å få forståelse for mitt synspunkt.
For som de argumenterer, det er mange flere om beinet om talentene i eksempelvis Spania, og det er naturligvis sant. Forskjellen er at de i det minste faktisk har muligheten til å skaffe seg et talent fra samme land, i Norge er det umulig.
Klart, man kan selvsagt skaffe seg en dårligere rookie men hvilket BLNO lag er egentlig interessert i det?
Dermed vil forskjellen mellom de beste lagene i de små nasjonene og de beste i de store nasjonene øke. Graden av hvordan dette skjer vil naturligvis være avhengig av hvor stor forskjellen på å ha en spiller av rett nasjon er, men det skal ikke mye til før dette merkes veldig godt over en sesong.
Flere klubber ligger i dag tett opp til smertegrensen av hva de tåler av spillerlønninger før de går i minus, om da noen kan dra fordel av å ha en eller flere hjemlige spillere så er det nettopp disse klubbene som vil være de beste. Det er akkurat den biten som vil utgjøre forskjellen.
Som om det ikke var nok at små nasjoner ikke har nubbsjangs når det kommer til landslagsspill, nå skal man også fratas muligheten til å konkurrere internasjonalt på klubbnivå og ha et reelt håp om å kunne nå toppen.