Som ytterligare svar till Seppu.
Jag tror det finns två huvudproblem för svenska U21. Vi börjar få rätt många aktiva tränare numer. Men i bottenskikten av både division II och division III har man ofta snott åt sig de bästa draftade spelarna. Dessa lag är sällan aktiva och har troligen för dålig tränare för att ens få dem i bra utveckling. Och lag som inte är speciellt aktiva väljer i regel inte att engagera sig i transfermarknaden så säljer inte överprisade superdrafts och inhandlar 3-4 vassa istället vilket är bättre för lagen på sikt så länge man inte har orken att träna en kanonspelare. Tror också att dessa lag tränar alla positioner och inte fokuserar på 1-2 positioner. Låter ju bra att alla spelare utvecklas men är otroligt ineffektivt för ens eget lag då äldre spelare tränar ruskigt dåligt. Tror också att några av dessa lag tränar form och det är ju totalt meningslöst. Vet att Marino Mastellone som tog sig upp i Pro A tränade Game shape varje vecka och det tog han till Pro A men är ju hopplöst utveckla sitt lag då.
Överhuvudtaget är transfermarknaden väldigt mycket besvärligare i BB än i Hattrick för både nya och gamla användare. Begränsat urval av spelare och svårt avgöra hur man ska köpa ihop slagkraftigt lag. Tror det gör att färre lag väljer att sälja spelare för att satsa på slagkraftigt lag istället för träning.
Andra huvudproblemet tror jag är att svenska tränare tränar två positioner istället för en. Det är omöjligt konkurrera med ett lag som tränar en position. Jag ser ju att t.ex. min egen 21-åring inte ens har 20k inför denna säsongen trots 48 minuter varje vecka sen värvat. Nu tränar jag inte så ensidigt att jag kör upp lönen i max så kanske skulle motsvara 25k om dåligt tränad men det är fortfarade för dåligt för att konkurrera med bästa PGs. Själv är jag inte redo att enbart träna en position för att det skadar mitt lag för mycket tycker jag. Tror att de engagerade tränarna sällan väljer att träna upp lönemonster i svenska BB utan satsar på titlarna istället. Vi saknar i alla fall helt farmarlag och det skulle vara tämligen hopplöst skapa såna lag då ett sånt lag skulle behöva rejält med kapital vilket få klubbar har bortsett från Pro A lagen och varför skulle de plötsligt vilja bli farmarlag? Också problem att utbudet på spelare är oerhört begränsat. Det som är riktigt bra kostar för övrigt miljoner som t.ex.
(11912104). Svårt köpa ett par såna spelare och träna ett par säsonger för U21 och få av dessa som hamnar i ett lag som antingen väljer att sälja eller träna själv.