BuzzerBeater Forums

BB Nederland > Gedrag chatroom

Gedrag chatroom

Set priority
Show messages by
This Post:
00
162698.1
Date: 10/29/2010 2:48:39 PM
Overall Posts Rated:
9494
Geachte medeleden (voor zover van toepassing)

Allereerst wil ik even zeggen dat het mij opvalt dat de chatroom van BB Nederland de laatste tijd door een heleboel mensen bezoekt wordt en dat vind ik persoonlijk een goede zaak. Hoewel in in 90% van de gevallen nergens over gaat wordt er gelukkig ook nog wel het een en ander over BB gesproken.

Alleen is er de laatste week door een bepaalde persoon (ik zal zijn naam in het midden laten) diverse malen gesmeten met een terminale ziekte beginnende met een K en eindigend op iets waarmee je de boot vastlegt zonder kade.....Ook vond deze persoon het nodig om met lichamelijk fysiek geweld te dreigen en zelfs moeders was niet veilig voor zijn puberale driften....

Overbodig te zeggen dat ik deze persoon de chatroom heb uitgesmeten met het verzoek niet meer terug te komen. Helaas kan je dan natuurlijk altijd nog wat leuke prive berichten sturen.....

Allereerst wil ik niet beweren dat ik een heilig boontje ben in de chat: mijn $#%@#^$@# chinees voor erg aardig is inmiddels berucht maar sommige dingen gaan tever.

Ik wil graag twee dingen:

1 Dat bij herhaling van dit soort gedrag deze persoon niet alleen uit de chat wordt gegooid maar ook een stevige boete krijgt en bij een derde keer van mijn part het spel wordt uitgegooid.

2 Dat degene die als eerste binnenkomt (hopende dat het niet zo iemand is) bij dit soort termen gelijk handelend optreed en de boel copy paste en doorzet naar de juiste persoon.

BB Patrick heeft mij inmiddels uitgelegd dat BB niets kan doen aan chatgedrag maar ik denk en vind dat we met zijn allen dit soort personen wel degelijk kunnen aanpakken. Ik hoop dan ook op de medewerking van iedereen met een beetje gezond verstand in zijn lijf.....

Ps degene die zo leuk was om uitspraken te doen.....grow

This Post:
00
162698.2 in reply to 162698.1
Date: 10/29/2010 3:02:11 PM
Overall Posts Rated:
1010
ik ben het hier zeker mee eens

ik heb het zelf niet gezien ben zelf wel regelmatig in de chat te vinden maar ik sluit me hier helemaal bij aan schelden in de chat met dat soort woorden lijkt mij totaal onnodig.

en kan door enkelen zelfs als kwetsend worden gezien.

ik hoop daarom toch dat BB hier iets van gedragsregels voor gaat opstellen je hebt anders kans dat zodra er een paar van dit soort lui op die chat komen dat er straks niemand meer komt.

Last edited by Neophyte at 10/29/2010 3:02:43 PM

This Post:
00
162698.4 in reply to 162698.3
Date: 10/29/2010 3:38:25 PM
Overall Posts Rated:
506506
Het zou je sieren niet slechts enkele delen uit mijn bericht te quoten, maar als je mij quote ook daadwerkelijk het hele verhaal plaatst. We zijn geen weekblad Privé hier, toch?
Nu wek je in mijn ogen met je laatste alinea een totaal verkeerd beeld over de denkwijze en gekozen procedures inzake de chat bepaald door de BBs. Als je het niet zo bedoelt hebt, no problemo, geschreven tekst kan soms verkeerd over komen.

Om verwarring te voorkomen en tegelijk sommige redenen van onze beslissing toe te lichten, nogmaals;

- BuzzerBeater keurt dit soort gedrag ten zeerste af, zowel over de forums, per BB-Mail als via de chat. BuzzerBeater is niet de plek voor gedrag als dit.
- Quote uit de BB Mail:

....
Echter met de chat is moderation erg lastig. De grootste reden hiervan is dat iedereen elke username kan aannemen. Omdat de chat niet geïntegreerd is met BuzzerBeater zelf, maar eerder losse IRC channels zijn, kunnen we niet aantonen dat degene die achter de username zit, daadwerkelijk ook dezelfde persoon in het spel is.

Slechts heel zelden is dit mogelijk als de operator alle IRC gegevens noteert en de GMs dit kunnen matchen met de in-game gegevens.

Maarja helaas blijft de chat een zorgenkindje, totdat we ooit een volledig eigen gecodeerde chat kunnen introduceren. Ik verwacht dat dit niet op heel korte termijn zal gebeuren.

Dus ja dit soort gedrag is totaal onwenselijk, maar anders dan een kick van de channel kunnen we er niet bijzonder veel tegen doen.

Als je twijfelt over wat voor soort overtreding dan ook, kan je het beste gewoon een cheating ticket invullen en dan behandelen de GMs het wel. Dat is in ieder geval de snelste en effectiefste manier.

Dus in short; Het punt van lastige moderatie inzake de chat is niet afhankelijk van ethische vraagstukken en de discussie of we dit soort gedrag wel of niet toelaten binnen BuzzerBeater. Wij zijn het volledig met jullie eens dat dit gedrag niet thuishoort bij BuzzerBeater. Echter is de moderatie door een technisch verhaal praktisch onmogelijk.

Last edited by BB-Patrick at 10/29/2010 3:40:31 PM

This Post:
00
162698.5 in reply to 162698.4
Date: 10/29/2010 4:18:07 PM
Overall Posts Rated:
9494
Kort samengevat kan bb er dus niet aan doen, was geen quote, als dat wel zo overkwam mijn excuus maar mijn conclusie van jouw stukje....

Alleen kun je bij de chat wel het volgende doen, ik heb alleen geen idee of dit werkt.

Als je de desbetreffende persoon aanklikt en op Who is klikt dan komt daar een heel mooi lijstje uit met naam en een nummer.
Als ik dat bij mijzelf doe, diverse malen bekeken veranderd dat nummer dus niet.....

Zou dus zo moeten zijn in mijn ogen dat dit nummer uniek is voor de gebruiker en misschien kunnen we dus aan de hand van dit nummer bepaalde stappen ondernemen?
Ook kun je kijken of desbetreffende manager online is, bij deze persoon was dat in allebei de gevallen een directe bingo...Oke ik snap dat dat geen sluitend bewijs is maar dit werkt wel mee.
Als BB dat nummer nu kan linken aan de desbetreffende manager en hij was ook met zijn team online dan lijkt mij dat dat voldoende grond is om iemand eens goed te vertellen wat we daarvan vinden.

Of we het weekblad prive zijn weet ik niet maar met alle respect, als ik jouw verhaal lees dan concludeer ik daaruit dat BB niets of nauwelijks iets kan doen. Mij gaat het er alleen om dat een stevige discussie op de chat absoluut mag, een onvertogen woord kan altijd vallen (maak ik mijzelf af en toe vast ook wel schuldig aan) maar dat er gewoon grenzen zijn aan wat je kan zeggen.

Korte samenvatting:

Misschien een idee als er wat vaker een actieve BB of GM in de chat is?
Of dat iemand als dit gebeurd dat nummer noteert aan naar een GM doorstuurt?
En misschien ook leuk als we dan vervolgens resultaten zien van de verstuurde mailtjes? (alhoewel ik natuurlijk niet weet wat de werklast van een GM is.....)

Want persoonlijk zou ik dit mannetje wel aan de schandpaal genageld zien worden......

This Post:
00
162698.6 in reply to 162698.5
Date: 10/29/2010 4:27:26 PM
Overall Posts Rated:
506506
Want persoonlijk zou ik dit mannetje wel aan de schandpaal genageld zien worden......

En dat is ook weer net precies de reden waarom we niet met case informatie naar buiten treden. Publieke executie past niet in een moderne ontwikkelde omgeving (zoals BuzzerBeater), zeker niet omdat er altijd een foutmarge is en zelfs niet voor een persoon als deze die duidelijk over de schreef is gegaan.

Over de Who Is? Het is een manier, echter is het zo goed als nooit toepasbaar om de eerder genoemde reden;

Slechts heel zelden is dit mogelijk als de operator alle IRC gegevens noteert en de GMs dit daadwerklijk kunnen matchen met de in-game gegevens.

Zolang de chat niet een vast geïntegreerd onderdeel is van BuzzerBeater is actieve moderatie gewoon technisch onmogelijk, hoe graag we het ook zouden willen.

This Post:
00
162698.7 in reply to 162698.6
Date: 10/29/2010 4:34:59 PM
Overall Posts Rated:
9494
hij hoeft ook niet met naam en toenaam in de chat maar zou wel goed zijn om te zien dat er een straf wordt uitgesproken.

bv iemand heeft een boete gehad, deze persoon is verwijderd om....enz
De naam mag van mij prive blijven. Heb deze immers zelf nu ook niet naar buiten gebracht.

Ik heb nu alleen het idee dat er gewoon niets gebeurd.
Je krijgt een berichtje van het is in onderzoek en dat is het.
Geen enkel resultaat, (lijkt de nederlandse politie wel)

Zou leuk zijn als je een follow up krijgt van dingen want nu voelt het alsof je iets aangeeft en het beland op de stapel en dat is het...

En nee ik beweer hier niet dat jullie niets doen (ik zal de post met die opmerking voor zijn) en ik snap best dat dit geen hoge prioriteit heeft en ook nog dat jullie het zeer waarschijnlijk al druk genoeg hebben maar een beetje feedback zoals je mail naar mij toe met hoe jullie het aanpakken zou ik persoonlijk zeer op prijs stellen...

Vond het ook een hele goede mail naar mij toe, en tja zo een zou ik er graag zien als er stappen ondernomen zijn. BV
We hebben de zaak onderzocht en dit hebben we gedaan......Dan is er tenminste iets duidelijk

This Post:
00
162698.8 in reply to 162698.3
Date: 10/29/2010 4:54:05 PM
Overall Posts Rated:
204204
Als een van de grootgebruikers van de chat wil ik het volgende kwijt.

Ik heb het incident meegemaakt en ik ben het op zich wel met je eens echter, je kan in de chat iedere willekeurige naam aannemen dus je moet er wel 100% zeker van zijn dat het over de goede persoon gaat. Ik heb het toen kort met Arsjitekt erover gehad maar daar is blijkbaar verder niks uitgekomen.

Wel ben ik het eens dat dit soort gedrag, zeker in combinatie met IM's (dan kun je natuurlijk makkelijker zien wie het werkelijk is) ban waardig is.

GM's maken nooit hun beslissingen publiekelijk kenbaar, ze werken wel. Het is dan ook heel goed mogelijk dat er actie is onder nomen.

Last edited by Arsjitekt at 10/29/2010 4:58:07 PM

From: Nick

This Post:
00
162698.9 in reply to 162698.8
Date: 10/29/2010 9:06:38 PM
Overall Posts Rated:
6868
Ik ben zeer bekend met (m)IRC en ik heb in het verleden ook wel degelijk meegemaakt dat er iemand een IP-Ban kreeg.

Ik ben hier niet bij geweest, weet niet exact wat er gebeurd is, maar wanneer er gescholden wordt met het "K" woord, ben ik hier sowieso tegen. Door wie dit dan ook gedaan wordt. We spelen dit spelletje allemaal voor onze lol, we willen allemaal plezier en fair play.

Aangezien ik nogal veel weet van (m)IRC en dit soort spellen (hatrick, buzzerbeater, e.d.), weet ik zeker dat een persoon hierom gebanned kan worden. IP-adres gekoppeld aan IRC channels en aan user-logins.

Wanneer er eventueel IRC-Mods komen, net zoals er Forum-Mods zijn, kunnen spelers die dit soort taal uitkramen, gewoon worden gestraft. Hetzij door een boete, hetzij door een ban. Een chat-sessie via IRC is gekoppeld aan een IP-Adres. Ook een inlogsessie van BuzzerBeater is gekoppeld aan een IP-Adres. Helaas kan mij niet verteld worden dat het dan technisch onmogelijk is om een straf op te leggen aan een manager. Zeker niet als BuzzerBeater fel tegen dit soort gedrag is.
Even kijken via welk IP-adres de chat-scheldwoorden zijn geplaatst (live-beelden of screenshot) en even kijken of het echt die manager is die inlogt op hetzelfde IP (9 van de 10 keer denk ik dat wel), en dan straf kan worden uitgedeeld.

Ja, het is misschien iets meer werk, maar JA. Ik ben fel tegen schelden met ziektes. Het is misschien ook maar goed dat ik het niet heb gezien. Ik wil niet dreigen, zo ben ik totaal niet, maar ik had het hier niet bij gelaten in ieder geval.

EDIT: typfoutie.

Last edited by Nick at 10/29/2010 9:08:49 PM

When I run into an invisible spider web, I instantly become a kung-fu master.
From: BB-Patrick

To: Nick
This Post:
00
162698.10 in reply to 162698.9
Date: 10/30/2010 6:56:18 AM
Overall Posts Rated:
506506
Nick, je vergeet een paar zeer belangrijke onderdelen. Met jouw kennis weet je ook dat in IRC iedereen elke username kan aannemen, zijn IP adres zelfs kan verbergen en helemaal nu de services al een tijdje down zijn iedereen operator en beheerder van de channel kan worden.
Iedereen kan extern via andere programma's op de chat inloggen met wat voor beschermende middelen (proxies) dan ook, dit hoeft niet perse via BuzzerBeater te gebeuren.

Tegelijk weet jij ook dat een IP Adres praktisch nutteloos is als het om identificatie van een bepaald persoon gaat. Stel je zit op het netwerk van je werk, daar heeft iedereen hetzelfde IP Adres. Stel je zit op het netwerk van je school of universiteit, daar heeft iedereen hetzelfde IP Adres. In heel veel landen waar niet een overschot aan IPs zijn zoals in Nederland, heeft men per definitie dynamische IPs. Dat wil zeggen dat elke keer als men inlogt op het network, laten we hier gewoon het thuisnetwerk noemen, of elke keer als men de router opnieuw aanzet, men een nieuw IP krijgt.
Dan heb ik het hier nog alleen over 'ouderwetse' internet middelen. Wat denk je hoeveel mensen via mobiel internet, of via gratis wireless hotspots met je laptop internet bezoeken? Meer en meer en meer.

Als de jou voorgestelde methode wordt toegepast schiet je veel te vaak mis, en krijgt de verkeerde persoon een straf.

Ik wil jouw kennis hier niet in twijfel trekken en daar het liefst geen debat over voeren Nick. Ik noem mezelf maar een alfa-techneut, ik ben basis technisch onderlegd en ben er van overtuigd dat jij er meer van weet dan ik. Maar vergeleken met mijn collega's is ben ik ongeveer de Cruijff en zijn zij de Jordan in een 3-punterswedstrijd.
Nu hebben we in ons team drie phd's. Die hebben dus heel mooi de titel Doctor. Ik weet niet of je een beetje bekend bent in de structuur, maar dat is dus nog doorstuderen na een afgeronde universitaire master, in NL noemen ze dit promoveren. Dat wil zeggen nog hoger opgeleid dan heel hoog opgeleid. Naast deze drie personen hebben we nog een aantal ontwikkelaars wiens daily job 'iets met computer programmeren' is.

Als vergelijking, de eerste drie hebben dus langer gestudeerd naar Computer Science / Computer Engineering oid dan jij op de wereld staat.

Je gaat mij niet vertellen dat zij niet genoeg kennis hebben waardoor dit technisch onmogelijk is op dit moment, terwijl dat gebaseerd op jouw veel mindere ervaring wel zo zou zijn.

Wat dus wel kan;
- Ja op de channel zelf kan je ze kicken en zelfs een ban geven. Heeft dit nut? Alleen tijdelijk, de services zijn down dus het wordt sowieso niet geregistreerd. Zelfs als de services up zijn, kunnen ze de volgende keer vrolijk met een nieuw IP en nieuwe username terugkomen.

Wat dus niet kan;
- De waterdichte link maken tussen een in-game team en iemand op IRC.

Nogmaals mijn quote uit de eerste post;

Slechts heel zelden is dit mogelijk als de operator alle IRC gegevens noteert en de GMs dit kunnen matchen met de in-game gegevens.

Zo lang als de chat niet zelf gebouwd is door ons en we een externe service gebruiken zoals we nu doen, kunnen we geen vaste koppeling maken tussen de BuzzerBeater login/account en je chatnaam

Last edited by BB-Patrick at 10/30/2010 6:58:39 AM

This Post:
11
162698.11 in reply to 162698.10
Date: 10/30/2010 7:26:04 AM
Overall Posts Rated:
9494
Wat ik dan niet snap is dat de jongens van mijn eenheid, afdeling technerds (sorry guys) binnen 5 minuten op de proppen kunnen komen met mijnheers IP adres.

Simpel even kijken via MIRC/IRC en dan even koppelen aan BB IP adressen linken en klaar (nogmaals ik ben slechts een simpele militair en deze jongens dan wel de top in hacking maar toch) Gezien de stelling van BB en ik QUOTE:- De waterdichte link maken tussen een in-game team en iemand op IRC einde Quote. kan iedereen dus flink los gaan op de chat.

Dan ben ik inmiddels wel bereid om daar een topic aan te wijden om BB eens te laten zien wat voor dingen sommige onder ons elkaar aanwensen. Natuurlijk als ik dit post zal er vast wel een boete komen of misschien wel erger maar ik voor een pik dit dus echt niet langer. Kunnen ze me kinderachtig vinden, me thuis komen opzoeken, me een terminale patient vinden of wat dan ook maar tegen sommige dingen moet gewoon KEIHARD worden opgetreden en als BB dat niet kan wil of wat voor andere redenen ze ook hebben dan moeten wij het maar afhandelen.

Ik stel voor een topic te openen met als Onderwerp. SCHANDELIJK GEDRAG
en dan doodleuk de persoon zijn naam, team en niet te vergeten een Copy PAste van het gesprek eronder te zetten en deze dan natuurlijk ook aan de BB er te sturen die er over gaat.

A weet iedereen dan wat die vriendelijke vriend gezegd heeft
B kan die ook niet zeggen dat ie niet gewaarschuwd is (neem aan dat hij dit wel leest zo niet jammer joh)
C heeft BB bewijs dat dit gesprek op waarheid berust.
D is het aan BB om er iets mee te doen, als je 1x op dat topic staat een boete en bij 2x eruit?

En ja BB-Patrcik, ik weet dat dit openbaar aan de schandpaal nagelen is en dat dit wat gevoelig ligt maar denk eens aan alle mensen die familie vrienden aan deze ziekte zijn verloren, dan vind ik dit nog een vrij milde straf.

Voor ons vriendelijke mr, ik hoop dat je dit leest en vanavond weer naar de chat komt, zet ik het daarna even recht met je.