BuzzerBeater Forums

BB Norge > Div info fra internasjonale fora.

Div info fra internasjonale fora.

Set priority
Show messages by
This Post:
00
118268.1
Date: 11/9/2009 4:51:29 AM
Overall Posts Rated:
1717

Tenkte vi kunne ha en samle tråd for nyttig informasjon som er tilgjengelig på internasjonale fora. Det er diverse studier samt små drypp av informasjon fra utviklerne som ikke er offisielt tilgjengelig i den betydning at det står ikke andre steder enn på forumene som er svært nyttig.
Gunstig for det norske miljøet om vi kan samle den informasjonen slik at vi har det lett tilgjengelig og at det da forhåpentligvis kan høyne nivået her ytterligere.

Denne tråden er interessant, det er Josef Ka, mannen som først klarte å finne frem til hvordan spillerlønningene ble generert. (nært nok i alle fall)
Her er han i gang igjen med et nytt prosjekt.
(116609.1)

Training Speed Analysis 2 : (78242.1)

Et overslag over salarycap på de forskjellige potensialgrensene:

bench warmer - 8k
role player -13k
6th man - 15-17k
starter - 21-24k
star - 33-40k
allstar - 40-65k
perennial allstar - 80-100k
superstar - 125-145k
MVP -165-195k
hall of famer - Unknown
all-time great - Unknown

Merk at dette er bare en tilnærming.

Litt diverse poster fra utviklerne:

BB-Charles:
​As for your other two points, we're still thinking about the best way to do commentary in this regard, but in a zone defense, it's much more often the case compared to man-to-man that there will be multiple nearby defenders who are sharing the defensive workload. In such cases, we end up picking the one who's geographically the closest, but that might be somewhat misleading because zone is really a team defense. For example, imagine that a player is doubled in the post with the PG rotating down to help out. The player with the ball could be thought of as taking the shot against either the C or the PG, perhaps. For some reason, when we watched game tapes, we found that players with good offensive skills tended to prefer rolling towards the PG rather than towards the C when making an inside move against a double team. :) But in reality, it would be appopriate to think of there as being multiple defenders.

​It's also the case that against a team with good offensive flow compared to your defensive skills, a zone defense can be prone to mismatches created by strong offense. In man-to-man, this would be reported with the usual defender, because we do pick the man defender even when he's badly beaten and unable to contest the shot very well. In a zone, we simply pick the nearest defender if the shot is open. I suspect this might be what you're seeing on the mid-range jumpers; for example, the SF finding a hole at the top of the key and taking a jumper where the C is getting there a little too late but reacts more quickly than anybody else.

BB-Charles:

We'll explain enough to give you an idea of what to aim at, but in the season 9 and 10 news the general idea has already been announced; merchandise sales from your own fans will be higher if you have domestic players and your own draft picks playing key roles, merchandise sales from fans of other teams in your league, country, or around the world will be higher if you have some individuals putting up eye-popping stats, and national team players earn for their clubs a share of the national team merchandise sold each week. When we run the update this evening, I suspect it will be readily apparent how much is coming from each piece, and we'll try to update the rules in such a manner that it is readily understandable.

BB-Forest: every season salaries are updated, in the past, they were growing one way and had a specific relationship to player skills.. that relationship is going to change... there will be no extra income explicitly given, the salary formula will change, that is all.

Vet ikke hvor nyttige de postene er litt ute av konteksten, har ikke linken til postene nå desverre. Hadde også et dokument hvor jeg hadde lagret flere nyttige quotes men det har jeg naturligvis rotet bort.

This Post:
00
118268.2 in reply to 118268.1
Date: 11/9/2009 4:53:14 AM
Overall Posts Rated:
1717

Legger like godt til linken hvor man kan regne ut spillerlønna også, selv om jeg allerede har lagt den ut på hjelp-forumet:

http://www.how8.com/bb/index.php

Siden laster litt tregt, men den funker.
Kan også være greit å nevne at den ikke vil være like nøyaktig i fremtiden..

This Post:
00
118268.3 in reply to 118268.2
Date: 11/9/2009 3:56:41 PM
Nøtterøy Funkadelics
BLNO
Overall Posts Rated:
130130
Second Team:
Nøtterøy Funkadelics II
The Parrot Monologue er hvert fall veldig interessant.

Eneste tråden på global jeg følger med på om dagen...

This Post:
00
118268.4 in reply to 118268.3
Date: 11/20/2009 6:43:52 PM
Overall Posts Rated:
1717

Josef Ka med nok et glimrende stykke arbeid, coachparrot:

http://sourceforge.net/projects/coachparrot/files/cp_1_0/...

Link til tråden hvor det nye verktøyet er omtalt:

(119279.1)

Må tilstå at jeg overhodet ikke er vant til å bruke et slikt verktøy og mye ble ganske uforståelig for meg. Dog var beregningen av ratingene i de forskjellige taktikkene enkelt nok å forstå og ganske interessant.
En del av meg blir svært deprimert når man klarer å bryte slike spill ned i tall og formler, noe av magien forsvinner når mysterier er løst og man vet hva optimal løsning er.

This Post:
00
118268.5 in reply to 118268.4
Date: 11/20/2009 7:23:18 PM
Overall Posts Rated:
3838
Jeg er imponert over Josef Ka's innsats og innsikt med dette verktøyet, men det er ekstremt viktig å understreke at det er basert på team ratings (som ikke er gjort mye med siden begynnelsen av spillet, og er en veldig røff tilnærming for å se den virkelige kvaliteten på et lag). Det er derfor ikke slik at man kan svelge hele kua uten ihvertfall å ta en klype salt ved siden av.

Skjønner allikevel godt hva du mener med at magien forsvinner, men om det er noe trøst så er mine erfaringer etter en times lek med papegøyetreneren at magefølelsen min har stemt godt så langt og det kommer fortsatt til å være mitt første kriterie for treningsprogram fremover. Jeg er såpass impulsiv at jeg ikke kan planlegge for langt uansett ;P Jeg justerer også treningen ift resultatene hver uke, så tilfeldighetsfaktoren i treningen vil ikke stemme helt iflg papegøyen. I tillegg kommer det noen skader innimellom (::bank i bordet::) og nye spillere som kanskje kan trenes fra draften (::bank i bordet::) som kan føre til at kursen blir korrigert. Men for de med evne til å analysere tall er det en snarvei for å forstå hva som spiller inn på team ratings ihvertfall.

Det jeg likte best med Papegøyetreneren var lønnsøkningen ved forskjellige treningsopplegg (med forbehold siden jeg ikke har gått igjennom alt ennå).

This Post:
00
118268.6 in reply to 118268.5
Date: 11/21/2009 5:07:16 AM
Nøtterøy Funkadelics
BLNO
Overall Posts Rated:
130130
Second Team:
Nøtterøy Funkadelics II
Nå har ikke jeg testet denne ennå, men enig med deg Sleik.

Et gjennom-analysert Buzzerbeater ser vi ikke før om lenge,
hvis vi noen gang får se det. Nettopp potensial og høyde
er ytre påvirkninger som gjør treningen SÅ mye mindre forutsigbar
sammenlignet med HT.

This Post:
00
118268.7 in reply to 118268.6
Date: 11/21/2009 6:19:44 AM
Overall Posts Rated:
3838
ehrm.. du stiller inn høyde for spillerne på papegøyen, så akkurat den utgår. Tror beregninger for potensiale kommer etterhvert om det ikke allerede er med...

Det er fortsatt en lang vei å gå. Antar BB-gutta er meget forsiktige for å unngå at Josef Ka skal få noe konkret å basere forskningen sin på, heheh ;)

This Post:
00
118268.8 in reply to 118268.7
Date: 11/21/2009 7:34:14 AM
Nøtterøy Funkadelics
BLNO
Overall Posts Rated:
130130
Second Team:
Nøtterøy Funkadelics II
Det er en viss forskjell på spekulasjon og fakta.

Med de variablene (Minutter, alder, høyde og potensiale) skal
det en del input til før Mr. Ka kan slå fast med sikkertet hva treningstiden er.
Samtidig er jo spillet under konstant utvikling, så forhåpentligvis vil
spørsmålene være fler en svarene også i tiden fremover.

Har lekt litt med dokumentet nå, og ser at det er akkurat like lite treffsikkert på SF-posisjonen
som mine egne kraftige forenklede regneark (basert på BB-Stats).

Min backup PG kommer opp som et bedre alternativ på SF enn 6,6 millioners mannen min.
Nå har jeg aldri vært noen racer på transfer markedet, men....

This Post:
00
118268.9 in reply to 118268.5
Date: 11/21/2009 8:09:20 AM
Overall Posts Rated:
1717

Skjønner allikevel godt hva du mener med at magien forsvinner, men om det er noe trøst så er mine erfaringer etter en times lek med papegøyetreneren at magefølelsen min har stemt godt så langt og det kommer fortsatt til å være mitt første kriterie for treningsprogram fremover. Jeg er såpass impulsiv at jeg ikke kan planlegge for langt uansett ;P Jeg justerer også treningen ift resultatene hver uke, så tilfeldighetsfaktoren i treningen vil ikke stemme helt iflg papegøyen. I tillegg kommer det noen skader innimellom (::bank i bordet::) og nye spillere som kanskje kan trenes fra draften (::bank i bordet::) som kan føre til at kursen blir korrigert. Men for de med evne til å analysere tall er det en snarvei for å forstå hva som spiller inn på team ratings ihvertfall.

Ja, det er trist. Hattrick som er nevnt er en værsting i så tilfelle. Ble helt uinteressant for meg når alt kom ned til bruk av formler for det ene og det andre, alt av spilleglede forsvant.

Hehe, jeg er også impulsiv og klarer ikke å planlegge for langt. Det stopper meg ikke fra å forsøke. Jeg har satt opp en treningsplan for neste sesong men sannsynligheten for at den blir fulgt er vel heller liten.
Den planen avviker forøvrig ganske stort i fra hva papegøyetreneren foreslår, 9 uker med samme trening er usedvanlig usannsynlig..

Fikk forresten en alvorlig støkk da jeg så hva den beregnet lønnsutgiftene til, hjelpe og trøste.

This Post:
00
118268.10 in reply to 118268.9
Date: 11/21/2009 11:02:54 AM
Overall Posts Rated:
3838
Jeg tror trikset for å drive økonomisk forsvarlig med god sportslig suksess er å finne balansen for å trene allsidige spillere, dog ikke så allsidige at de mister brodden(resultatene mine er dessverre ikke bevis for det). Jeg f.eks sliter med om jeg skal trene Holm mer i utsideegenskapene eller om jeg skal pumpe innsiden før cap (om han ikke allerede har truffet den). Lønnstakberegningene som er gjort så langt av samfunnet er spesielt uklare for SF's og spillere med høye sekundære og tertiære egenskaper. Papegøyen foreslår nesten kun returtrening til 280k i lønn, jeg heller mot bedre handling(ballkontroll), passing, jumpshot(hoppskudd) og noe rebounding(returer) til ca 50-70k. Tror nok pengeboka kommer til å delta i beslutningen iom at jeg skal beholde han på laget til han går av med pensjon.

This Post:
00
118268.11 in reply to 118268.10
Date: 11/21/2009 11:28:52 AM
Overall Posts Rated:
1717

Ja...jeg sliter litt med å finne den rette kombinasjonen selv. På den ene siden virker det fornuftig å gjøre unna den treningen som tar lengst tid når spilleren er ung, på den annen side er det gjerne nettopp den treningen som er ute av posisjon og dermed tar "brodden."

Lavellen burde egentlig være skarpere på Guardskillsene enn han er nå, på de annen side trenger Løyning nesten nøyaktig motsatt trening og begge er eller blir u21 spillere.

Men..det er jo sånne problemer som gjør spillet interessant da:-)